Nieuws - 2010
Belangstelling voor uitvaart groeit: 10.000 bezoekers voor Open Dag Yarden uitvaartcentra
Uitvaartonderzoek: 87% respondenten spreekt thuis over persoonlijke wensen uitvaart
Geplaatst: 19 april 2010
Het uitspreken van persoonlijke wensen voor een begrafenis of crematie komt steeds meer uit de taboesfeer. Maar liefst 87% van de respondenten geeft aan hier thuis over te spreken. Dat blijkt uit onderzoek van Yarden Uitvaartorganisatie, uitgevoerd door research & consultancy bureau MarketResponse, onder 600 bezoekers van de landelijke Open Dag die vandaag werd gehouden. De belangstelling voor de gang naar het hiernamaals is groeiende: circa 10.000 mensen bezochten één van de 36 uitvaartcentra, crematoria en begraafplaatsen die hun deuren openden.
Iets meer dan de helft van de ondervraagden – 52% - bekijkt de uitvaart nog vrij traditioneel: 39% van de respondenten geeft aan een eenvoudige uitvaart te willen, 13% kiest voor een ingetogen sfeer. 16% van de ondervraagden wil een feestelijke sfeer. De overige respondenten noemen kleurrijk (12%), Bourgondisch (6%), religieus (6%) of spiritueel (5%) als de gewenste sfeer. Slechts 3% van de mensen weet het nog niet.
Hoewel nog steeds populair (40%), willen de meeste respondenten geen koffie en cake meer laten serveren tijdens hun uitvaart. 19% wil graag tapas en rosé, 15% een high tea, 11% bier en bitterballen en 9% kiest voor een heel exclusief buffet met champagne en toast. 6% van de respondenten moet nog even nadenken over wat er zal worden voorgeschoteld.
Veel Nederlanders willen graag iets meenemen in hun kist. Bijvoorbeeld tekeningen van kinderen of kleinkinderen (32%), foto’s van dierbaren (20%), een aandenken aan een hobby (7%), een mobiele telefoon (4%) of sieraden (2%). 20% van de respondenten wil niets meenemen in zijn of haar kist, 16% geeft aan het niet te weten.
Vooral ouderen kijken nog traditioneel naar hun uitvaart. Zo zijn koffie en cake vooral populair bij ouderen en tapas en rosé bij jongeren. Ouderen kiezen vaker voor een eenvoudige uitvaart, waar jongeren kiezen voor feestelijke en kleurrijk. Ook nemen ouderen bij voorkeur niets mee in hun kist. Jongeren willen dat wel graag.
Over Yarden
Yarden is een jonge, snel groeiende uitvaartorganisatie, die uitvaartverzorging, verzekeringen en voorlichting aanbiedt. Yarden telt bijna 1 miljoen leden. De ambitie van Yarden is helder, dé uitvaartorganisatie van Nederland zijn. Maximale persoonlijke aandacht voor iedere afzonderlijke klant en elke individuele wens is daarbij het vaste uitgangspunt. Niet voor niets is het motto van Yarden `Iedere uitvaart uniek`. Door uitvaartwensen centraal te stellen wil Yarden dat mensen zich bewust worden van hun wensen – en dat ze deze gaan vastleggen. Immers hierdoor kan een uitvaart worden uitgevoerd zoals de klant dat wil. Niet alleen voor zichzelf maar ook voor hun nabestaanden. Yarden weet uit ervaring dat een uitvaart een unieke en bij de overledene passende gebeurtenis dient te zijn zodat dit een positieve bijdrage levert aan de rouwverwerking.
Naschrift redactie:
Ook Uitvaart.nl doet een behoefteonderzoek naar het kenbaar maken van persoonlijke uitvaartwensen. Met een korte vragenlijst doet Uitvaart.nl onderzoek naar hoe u aankijkt tegen het plannen van een uitvaart voor u zelf of een dierbare. Doe mee aan ons online onderzoek (max 10 minuten) en maak kans op een Ipod Nano.
Klik hier om naar de vragenlijst te gaan! terug naar overzicht