Nieuws - 2008
Budgetformules in het uitvaartwezen sterk in opkomst
Geplaatst: 10 december 2008
Wat bijzonder is aan
Uitvaart Compact van de Amsterdamse uitvaartonderneming
PC Hooft Groep is dat de uitvaart door nabestaanden zelf via internet wordt geregeld. Uitvaart Compact is bedoeld voor degenen die niets meer dan het absoluut noodzakelijke willen voor hun eigen uitvaart, of wanneer zij een uitvaart moeten regelen voor een dierbare met dezelfde wens. Ook voor degenen die eenvoudigweg het geld niet hebben om een uitgebreide uitvaart te betalen, biedt Uitvaart Compact de passende dienstverlening.
Grote prijsverschillen
Hoewel er dus steeds meer aanbieders komen van `goedkope uitvaarten` zijn er tussen de aanbieders nog wel grote prijsverschillen. Voor een verzorgde begrafenis of crematie betaal je bij:
- Budget Uitvaart: begrafenis / crematie vanaf € 2.500
- Voordeel Uitvaart: € 2.200
- Budget Begraven: begrafenis € 2.385, crematie € 2.184
- Basic Uitvaarten: crematie vanaf € 2.105,00 of een begrafenis vanaf € 2.156,25
- Uitvaart Compact: € 1800 voor een crematie en € 1900 voor een begrafenis
De prijsverschillen zijn veelal terug te voeren op het verschil in diensten die in het basispakket vallen. Ten opzichte van een gemiddelde begrafenis (€ 6500) of crematie (€ 5000) scheelt het echter duizenden euro`s.
Nieuwe discountformules
Eerder al constateerde het Financieel Dagblad de opkomst van de uitvaart-discounters. Volgens directeur Alexander van der Pijl van
BudgetUitvaart.nl winnen voordelige uitvaarten snel aan populariteit. De vraag is dan ook of er meer discountformulies zullen komen. Mark Debets, woordvoerder van Monuta (de grootste uitvaartonderneming van Nederland met vestigingen door het hele land), ontkent dat er bij Monuta dergelijke plannen leven. "Monuta kan al uitvaarten verzorgen passend binnen elk budget. Hiervoor is geen aparte formule nodig. De wensen en mogelijkheden van nabestaanden bepalen hoe wij de uitvaart vormgeven." Volgens Debets heeft de opkomst van discount formules niet speciaal met de kredietcrisis te maken: "Organisaties die focussen op prijs bestaan al jaren. Het is tegenwoordig geen taboe meer om een no-nonsense uitvaart te willen. Het zou kunnen dat journalisten juist vanwege de financiële crisis extra aandacht hebben voor budgetuitvaarten."
Signaal
Hoewel consumenten natuurlijk financieel voordeel hebben bij goedkopere uitvaarten, is de vraag wat voor signaal de uitvaartbranche afgeeft aan consumenten met dit soort discount formules. Het is toch verbazingwekkend dat uitvaarten kennelijk duizenden euro`s goedkoper kunnen. Mark Debets van Monuta: "Helaas onstaat het beeld dat uitvaarten goedkoper kunnen. Als consumenten verwachten een uitvaart te krijgen zoals ze die gewend zijn, komen ze bedrogen uit. Zo komt er bijvoorbeeld geen uitvaartverzorger langs. Het is belangrijk dat nabestaanden dit weten en hier vervolgens bewust voor kiezen. In onze beleving blijkt dit onvoldoende uit bijvoorbeeld de advertenties. Verkeerde verwachtingen en een onvolledig beeld zijn nooit goed voor het imago van de branche. Monuta roept uitvaartverzorgers die op prijs concurreren op hier duidelijk over te communiceren. Nabestaanden kunnen dan hun eigen keuze maken en van de uitvaart een mooie herinnering maken."
Andere trend
Naast de behoefte aan goedkopere uitvaarten is er het laatste decenium ook een andere uitvaart-trend te ontdekken onder consumenten: de behoefte aan een persoonlijker invulling van de uitvaart. Is een goedkopere uitvaart te verenigen met een persoonlijke uitvaart? "Dat hangt er vanaf", aldus Mark Debets van uitvaartonderneming Monuta. "Het bijt elkaar niet per definitie. Persoonlijker kan betekenen: meer zelf doen, waardoor een uitvaart goedkoper wordt. Maar persoonlijker kan ook betekenen dat je een uitvaartverzorger wilt die je faciliteert en op ideeën brengt. Dan is een budgetuitvaart minder geschikt."
Yarden
Ook Yarden heeft geen plannen voor een eigen budget formule. Huub Langendonk, woordvoerder van Yarden: "Bij Yarden staan de wensen van de overledene en nabestaanden centraal. Als dat betekent dat de uitvaart sober wordt dan kan dat al sinds jaar en dag bij Yarden. Een aparte naam is hiervoor niet nodig omdat de uitvaartverzorger van Yarden samen met de nabestaanden bespreekt wat hun eigen wensen zijn en wat de wensen van de overledene waren." Gevraagd of de opkomst van uitvaart-discounters iets te maken heeft met de huidige financiele crisis antwoord Langendonk: "Het kan zijn dat er meer aandacht is voor alles dat met `budget` te maken heeft nu meer in de belangstelling staat. Bij Yarden blijven echter altijd de wensen centraal staan. Of het nu een sobere of een uitbundige uitvaart wordt, de uitvaartverzorgers van Yarden verzorgen de uitvaart met volledige toewijding."
Langendonk ontkent zelfs een toenemende vraag naar goedkopere uitvaarten: "Wij signaleren geen trend richting goedkopere uitvaarten. Wij zien wel een trend dat uitvaarten steeds persoonlijker worden ingevuld. Het kan een persoonlijke wens zijn om de uitvaart zo goedkoop mogelijk te laten verzorgen. Yarden stelt de wensen altijd centraal en begrijpt deze wensen."
terug naar overzicht